Kevätkauden viimeinen valtuusto

Kevään viimeinen valtuuston kokous sisälsi paljon käsiteltäviä asioita ja se oli muutenkin vaiherikas (varsinkin omalta kohdaltani). Tästä syystä ajattelin poikkeuksellisesti avata illan sisältöä ihan erillisen kirjoituksen muodossa. Vuosi sitten jätetyn videointialoitteen etenemistä odotellessa… 😉   Kokous aloitettiin vuoden 2017 tilinpäätöksen ja arviointikertomuksen hyväksymisellä. Hämmästyksekseni olin ainoa, joka halusi käyttää aiheesta puheenvuoron. No, ehkä tulos (+670 …

Kevätkauden viimeinen valtuusto Lue lisää »

Hattulan parhaita puolia

Iso osa tämän blogin kirjoituksista on negatiivissävytteisiä. Se on kuitenkin suora seuraus siitä, että ylivoimaisesti suurin huolenaiheeni Hattulassa koskee sivistyspuolen ja nimenomaan perusopetuksen toimintaa ja sillä saralla tehtyjä päätöksiä. Näin Hattula-päivien jälkimainingeissa ajattelin kuitenkin kirjoittaa vaihteeksi jotakin positiivista kunnastamme. Ja se siis tarkoittaa, että puhutaan jostain muusta kuin perusopetuksen nykytilasta. 😉   Elinikäisenä urheilufanaatikkona minun …

Hattulan parhaita puolia Lue lisää »

Case Ahoranta ja takinkääntö

Pitkäaikaisen kiistakapulan eli perusopetuksen säästöjen lisäksi Hattulassa keskustelua on viime aikoina aiheuttanut kunnan omaisuuden myynti. Keskiöön on noussut erityisesti Ahorannan leirikeskus. Pohjimmiltaan tässä asiassa on siis kyse siitä, että tämän vuoden talousarviota rakennettiin kestämättömällä tavalla ja budjettiin sisällytettiin usean sadan tuhannen euron ylimääräinen myyntivoittotavoite. Itse jätin valtuustossa veroprosenttipäätöksen yhteydessä eriävän mielipiteen, jonka yhtenä perusteena oli …

Case Ahoranta ja takinkääntö Lue lisää »

Olipa kerran…

Politiikkaan pätevät samat sanat kuin niin moneen muuhunkin osa-alueeseen elämässä. Asioihin pitää suhtautua tosissaan, mutta ei liian vakavasti. Opettajana olen huomannut, että viestin ymmärtämistä edesauttaa usein se, että asiaa lähestytään normaalista poikkeavalla tavalla. Ajattelin siksi kertoa näin helatorstain kunniaksi pienen iltasadun. Perimätiedon mukaan kunnon perheenisän kuuluu aina aika ajoin sillä tavalla tehdä. Tarinan pääosassa ovat …

Olipa kerran… Lue lisää »

Poliittisen päätöksenteon absurdius

Lähdin mukaan politiikkaan pyrkimyksenäni muuttaa päätöksentekoa faktoihin perustuvaan suuntaan. Viimeviikkoinen valtuuston kokous jälleen kerran todisti, että vanhat tavat istuvat lujassa ja muutosta ei ole näköpiirissä. Poliittinen päätöksenteko sisältää sellaisia elementtejä, joita logiikkaan ja maalaisjärkeen nojaava ihminen ei pysty ymmärtämään. Edelliseen valtuuston kokoukseen sisältyi useita kummallisuuksia, mutta tämä kannanottoni keskittyy nimenomaan perusopetuksen hallintomallin käsittelyyn (joskin asian …

Poliittisen päätöksenteon absurdius Lue lisää »

Hallinto ajaa opetuksen ohi Hattulassa (HäSa 18.4.)

Kirjoitin perusopetuksen hallintomalliin ja sen kustannuksiin liittyvän mielipidekirjoituksen Hämeen Sanomiin. Täytyyhän se nyt tarjota luettavaksi myös paikallislehden ulottumattomissa oleville. 🙂   Hallinto ajaa opetuksen ohi Hattulassa Hattulan perusopetuksen menoja on tarkoitus leikata vuoden 2018 aikana yli 200 000 eurolla. Säästöt kohdistuvat lähes yksinomaan henkilöstökuluihin eli käytännössä opetustuntien määrään. Tämä tulee näkymään ryhmäkokojen kasvuna ensi syksynä …

Hallinto ajaa opetuksen ohi Hattulassa (HäSa 18.4.) Lue lisää »

Perusopetuksen hallintomalli (osa 3/3) – toiminnallisuus

Viimeisimpänä, mutta ei missään tapauksessa vähäisimpänä näkökulmana käsittelen perusopetuksen hallintoa toiminnallisuuden näkökulmasta. Rehtorin työnkuva voidaan jakaa karkeasti kolmeen osa-alueeseen. 1. Hallinnollinen johtaminen. Tämä alue kattaa mm. taloushallinnon ja yhteistyön kuntajohdon kanssa. Rehtori vastaa, että kunnan koululle antamat tavoitteet täyttyvät niin taloudellisessa kuin toiminnallisessa mielessä. Lisäksi hänen on huolehdittava, että kaikki vaadittu byrokratia toteutuu. 2. Esimiesjohtaminen. …

Perusopetuksen hallintomalli (osa 3/3) – toiminnallisuus Lue lisää »

Perusopetuksen hallintomalli (osa 2/3) – kustannukset

Nyt päästään vihdoinkin itse kustannusmatematiikan pariin. 🙂 Aloitetaan sillä, että sivistysjohtaja on esittänyt nykyisen hallintomallin perusteluksi laskelmia siitä paljonko perusopetuksen hallinnon palkkakustannukset olivat ennen nykyiseen järjestelmään siirtymistä. Omalla tavallaan se on ihan validi laskelma ja paljastaa karun totuuden. Aikakaudella ennen yhtenäiskoulua Hattulassa maksetut palkat olivat täysin mielivaltaisia. Rehtoriosasto sai täysin käsittämättömiä ja perustelemattomia lisiä työehtosopimuksen …

Perusopetuksen hallintomalli (osa 2/3) – kustannukset Lue lisää »

Perusopetuksen hallintomalli (osa 1½/3) – kustannuslaskelmat

Seuraavaksi tarkoituksena on perehtyä siihen minkälaisilla erilaisilla tavoilla perusopetuksen hallinto voidaan järjestää ja minkälaisia kustannuksia eri malleista syntyy. Ihan aluksi kuitenkin käsitellään hieman kustannuslaskentaa ja sitä miten laskelmia tulisi esittää. Kuten olen jo aiemminkin kirjoituksissani todennut, kaikenlaiset laskelmat saadaan melko helposti tukemaan tiettyä agendaa. Taustaoletuksia muuttamalla ja sopivia yksityiskohtia unohtamalla lopputulos keikahtaa monesti täysin päälaelleen. …

Perusopetuksen hallintomalli (osa 1½/3) – kustannuslaskelmat Lue lisää »

Perusopetuksen hallintomalli (osa 1/3) – taustatietoja

Tein valtuustoaloitteen perusopetuksen hallintomalliin liittyen viime vuoden elokuussa. Siitä asti olen tehnyt parhaani mukaan töitä taustalla, jotta luottamushenkilöt saisivat totuudenmukaista informaatiota päätöksensä tueksi. Aloite on jätetty kertaalleen pöydälle niin sivistyslautakunnassa kuin kunnanhallituksessakin, suurimpana syynä nimenomaan taustatietojen ristiriitaisuudet. Sivistyslautakunnasta aloite lopulta eteni kunnanhallitukselle kahden eriävän mielipiteen saattelemana. Viime maanantaina saavutettiin sitten eräänlainen päätepiste, kun kunnanhallitus päätti …

Perusopetuksen hallintomalli (osa 1/3) – taustatietoja Lue lisää »